2013. november 13., szerda

Birsalma sajt ( a nagymama féltve őrzött receptje )


Nem szerettem korábban ( nem ismertem eléggé?) a birsalmát vagy birskörtét, így nem is fordítottam rá kellő figyelmet.
  A birsalma sajt  receptje ott lapult egy szakácskönyv sárguló lapjai közt.  Talán  a papírja sötétedik már, de  makulátlan ( más  feljegyzésekkel  ellentétben  sem pecsét sem gyűrődés nem fedezhető fel rajta)   mert senki nem vette eddig  a kezébe .. a birs évekig száműzetetett  a konyhámból .

Nehéz lenne megmondani az okát, hisz emlékszem jól, a nagyszüleim kertjében két birskörte fa is áll a hátsó kerítés közelében.
 
 
 Az már  a feledés homályába merült mi lett  a gyümölcseinek  sorsa, így utólag feltételezem   birsalma sajt készülhetett belőlük.


Birsalma sajt


"A birsalmákat a magjától megtisztítjuk, darabokra vágjuk és  vízben  jó puhára főzzük.
Ezután vagy szitán áttörjük  vagy  ledaráljuk. Az áttört masszához kilónként 70 dkg  cukrot adunk, azonkívül egy citrom levét.   A birsalma masszát  a cukorral együtt jó keményre főzzük.
Jól megvizesített formába  töltjük   és 24 órát állni hagyjuk  a birsalma sajtot.
Nagyon finom  ha  apróra vágott diót keverünk hozzá."

Szó szerint idéztem a receptet.Gondolom  egy kilónyi birsalmára vonatkozhat a  leírás ( ez sajnos kimaradt   receptből).




Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az utóbbi 1-2 évben már voltak próbálkozásaim, de mivel a cukor mennyiségét sokaltam,változtatnom kellett az eredeti recepten. Saját szájízre szabni, tehát  kísérletezésem során  jócskán módosult  a fenti recept is.



A megtisztított birsalmát (1-1,5 kg) nem  főzöm meg,  hanem azonnal   4 dkg cukorral  egy  citrom frissen kifacsart levével  felfőzöm,  mintha lekvárt főznék,  gyakran kavarom míg teljesen el nem válik az edény falától  ez kb. 1-1,5 óra.
Ekkorra már  a összetörik ( kicsit segítek  a fakanállal a kevergetés közben  ) ha marad is  néhány darabka egészben az már cseppet sem zavaró.


Aztán  kivizezett edényben, tálkában   kiszárítom  ( kihűlőben levő  sütő, és szoba hőmérsékletet kombinálva)  ha  az edényből már kiborítható akkor kifordítom  és hagyom a  alját is "száradni" .
Ez az én birsalma(-körte) sajtom   nem túl édes ( pont jó) kicsit  savanykás, birs ízű !
Friss kecske sajt mellé  kínálom  de a reggeli müzlibe is  nagyon bevált, vagy kókuszreszelékbe forgatva desszertként.

 

2 megjegyzés:

  1. Gratulálok! Én az idén készítettem először, de nem akar sikerülni:( Már újrafőztem, tettem bele zselésítőt, de ha kiborítom, nem áll meg:( Most a szekrény tetején várakoznak... Nagyon sajnálnám pedig, ha nem sikerülne, karácsonyi ajándék is lenne belőle. De elfogyasztani mindenképpen elfogjuk, mert a birslekvárt is nagyon szeretjük.
    bocsi, a hosszú szövegért:)

    VálaszTörlés
  2. Kedves Roza !
    A levegőn majd kiszárad, de ha vékonyabb rétegben teszed akkor előbb. Türelem és idő (is)kell hozzá. "Frissen" az enyém sem volt kemény inkább krémes, aztán szárad .Én időnként átforgatom,hogy minden oldalát érje a levegő,mert az alja "izzad".Szurkolok Neked ,hogy sikerüljön!

    VálaszTörlés

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...