2010. december 17., péntek

Mandulás stollen

Adventi  készülés sürgés-forgás  a konyhában, porcukor felhő, a sülő tészta illata keveredik  a  karácsonyi fűszerek és fenyő illatával. Közeleg az ünnep már csak pár nap választ el tőle. 

Ez az angyalka addig készült amíg szűrtem a narancsos-rozmaringos pálinkát és készítője ragaszkodott a közzétételhez,én boldogan teszek eleget  a kérésének.


Stollen,  karácsony reggelén, narancs lekvárral,  finom  téli teával, akár délutánra is, van ennél jobb? Talán  illene hozzá egy finom likőr is,  bár én ennek nem vagyok híve. Azért leszűröm a  narancsos -rozmaringos pálinkát is ma. Eredetileg ez is likőrnek készült volna, de a cukrot kihagytam belőle ...

 Karácsonyig  még van idő, egy teljes hét, most egy kicsit késésben vagyok a  a múlt hét úgy egészében kiesett. A stollennek  jó lenne két hetet pihenni, hogy az ízei jól összeérjenek, hát most ennyi  nincs már vissza, ám  megkóstoltuk frissen,,, nem rossz .....(!! )csak rá ne járjanak a fiúk, idő előtt el ne fogyjon...

   Stollen


Ez egy híres német  karácsonyi  kalács -sütemény. Formája  a bepólyált  Jézusra - kisdedre emlékeztet.
A stollen a XIV.sz-ban jelent meg, mint Henrik püspök karácsonyi ajándéka, mint az adventi böjt idejére kelt tésztából készített szegényes étel,vízből zabból és repce olajból .VII Ince pápa engedélyezte közel egy évszázaddal később az olaj helyett a vaj használatát, a -Butterbrief- azaz a vajlevélként ismerté vált levelében. E levél kitétele, hogy akik ily módon vétkeznek azoknak bűnbocsánatért fizetniük kell, e pénzből épült fel a Freibergi Dóm is.


A stollen aszalt gyümölcsökkel való gazdagítása egy Szászországbéli pék nevéhez fűződik.

















 Van különböző változata,  néhány napja én is tettem fel ide a blogra túrós tésztával készültet, a legismertebb azonban  a  Drezdai,  sok -sok  aszalt-szárított gyümölccsel, mivel én  készítek gyümölcskenyeret advent kezdetén így ezért  a mandulás változat mellett döntöttem sok -sok évvel ezelőtt és azóta is ragaszkodom a hagyományaimhoz . Évről évre mandulás stollen készül nálunk,melynek receptje  a következő:


Az élesztőt langyos cukros tejben felfuttatom, a liszttel elkeverem,  némi pihenő után, összeállítom  a tésztát, azaz  hozzáadom a  puha vajat, csipet sót, tojást a mandulát is és jól összegyúrom. Aki édesebben szereti tehet bele 100 g cukrot a tésztába is. Félreteszem pihenni, ha megkelt  két vastag téglalapot nyújtok belőle úgy, hogy az egyik legyen nagyobb mint  másik. A nagyobbat teszem alulra, erre jön a kisebb, újabb fél órát hagyom pihenni, majd sütőpapíral bélelt sütőlemezen  előmelegített forró sütőbe teszem az első 10 percre 220 fokra, ez időre beteszek egy edénykébe vizet is mellé. A tíz perc elteltével a vizet eltávolítom  és sütő hőmérsékletét  mérsékelem 200 fokra.
Sütési idő 45-55 perc.
Ha kisült, kihűlt, olvasztott vajjal megkenem és porcukorral hintem be a tetejét.
Alufóliában  hűvös helyen tárolom  az ünnepekig.


 mandulás stollen


hozzávalók :
  •  500 g liszt
  • 400 g mandula
  • 1 db tojás
  • 100 g puha vaj
  • 2 dl tej
  •  40 g élesztő
  • 20 g cukor
  • a tetejére :
  • 25 g olvasztott vaj
  • 50 g porcukor






Jó étvágyat !

Ha tetszett a bejegyzés, recept, készítsd el te is, ha van kedved írd meg a véleményed, örülnék neki! Csatlakozhatsz a rendszeres olvasókhoz, vagy követheted a Rozmaring & ibolya Facebook,Instagram vagy pinterest oldalát is, hogy ne maradj le a blog újdonságokról !


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...