2011. január 5., szerda

Kis karácsony,nagy karácsony kisült-e már a kalácsom ?

Diós-, mákos kalács vagy beigli készüljön karácsonyra,  ez sokáig nem volt kérdés a mi családunkban.

mékos kalács

Édesapám dunántúli faluból származik, az Ő Édesanyja mindig diós-,mákos kalácsot készített  karácsonyra.  Ők ezt szerették, ezt szokták meg. Így aztán nálunk is  ez volt kivétel nélkül minden karácsonykor, amire visszaemlékszem amíg az Apu élt. Igen, Anyu  24.-én  sütötte minden évben, mert akkor a kalács illata belengi az egész lakást. És valóban úgy volt, délelőtt dagasztotta, mert ez ugye kelt tészta,  a konyha közepére állította a hokedlit ( honnan került elő ?-- erre már nem emlékszem ---arra a  vájlingot amibe a lisztet szitálta és dagasztotta kézzel  !!.Igen a konyha pultot magasnak találta, azt mondta ott nem lehet, nem tudja és csak  a kézzel dagasztott  tészta  a jó. Aztán az évek múlásával amikor már erősen panaszkodott a  kezeire, nem tud már  úgy dolgozni vele ( sajnos,  most már nagyon is megértem az én kezeim  is produkálnak  hasonló tüneteket )akkor  jött az Apu  is segíteni és  Ő is dagasztott. Aztán este a nagy teszt, olyan lett a kalács amilyennek szerették volna, elég szép-e, a kelés közben elcsúsztak -e  a töltelék csíkok, vizsgálgatták, elemezgették a  művet. Ahogy múltak az évek miután Apu elment  nem volt többé kalács sem  karácsonyra. Én beiglit sütöttem azt vittem Anyunak is  még innen is a karácsonyokra. Most először készítek kalácsot, mákosat és diósat a hagyományoknak megfelelően és egy ánizsosat  próbaként. Korábbi években a pravoszláv karácsonyra is sütöttem beiglit amit a férjem is nagyon kedvel, de én elhitettem vele, csak karácsonyra sütünk,  egyszer egy évben ettől olyan különleges, na jó tettem  némi engedmény  végül is nálunk kétszer van karácsony  minden évben.




diós-mákos  kalács




Az idén  a januári karácsonyi asztalon  kalács  lesz.


  • 700 g liszt
  • 250 g vaj
  •     3    tojás
  •     2 dl tej
  •  28 g    élesztő
  •       csipet tengeri  só
  •    20 g cukor


  • forrázott mák töltelékhez:

  • 175 g darált mák
  •   50 g cukor
  •   0,5 dl tej
  •          őrölt szegfűszeg
  •          méz
  •         vanília
  •         reszelt citrom -,vagy narancshéj
  •  50 gr mazsola






Forrázott dió töltelékhez:

  • 175 g darált dió
  •   50 g cukor
  •     0,5 dl tej
  •          fahéj
  •          méz
  •         vanília
  •         reszelt citrom -,vagy narancshéj
  •    50 g mazsola
  •         ánizs,méz


A lisztet  dagasztó tálba szitálom, a tejet kicsit meglangyosítom egy kanál cukorral édesítem és feloldom benne az élesztőt, hagyom míg "felfut", majd a liszthez adom, csipet só, a tojások, olvasztott vaj folyamatos hozzáadásával dagasztom, tehetünk a  tésztába  kevés reszelt citrom héjat fantasztikus finom illata lesz tőle.
Ha már "összeállt" a tészta, félreteszem, hagyom pihenni, nőni  míg a duplájára  kel. Ekkor enyhén lisztezett munkaasztalra borítom, kézzel átgyúrom, három  részre osztom, kigömbölyítem és   ismét pihentetem a tésztát. Ez idő alatt  elkészítem a forrázott töltelékeket. A tejet felforrósítom az adalék anyagokkal, ha felforrt a darált mákra, illetve dióra öntöm lefedve hagyom állni, míg kenhetővé válik.
A tésztát vékonyra kinyújtom a vizes késsel, spatulával a tölteléket egyenletesen elosztom, feltekerem a végeit behajtva. Előkészített sütőlapon  pihentetjük még utoljára a kalácsot  sütés előtt. Ha szeretnénk, hogy  szép fényes legyen kenjük meg tojással tetejét. Előmelegített  gőzös ( egy edényben vizet teszek a sütő aljára) sütőben 40 perc alatt kisül.



diós-mákos  kalács


Jó étvágyat !
Ha tetszett a bejegyzés, recept, készítsd el te is, ha van kedved írd meg a véleményed,örülnék neki! Csatlakozhatsz a rendszeres olvasókhoz, vagy követheted a Rozmaring & ibolya Facebook oldalát is, hogy ne maradj le a blog újdonságokról !
📷 https://www.instagram.com/rozmaringesibolya/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...